Sprzedaż na Facebooku czy we własnym sklepie internetowym?

Udostępnij:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on email
Share on reddit

Platforma społecznościowa jaką jest Facebook od pewnego czasu oferuje możliwość prowadzenia sklepu w zakresie własnego fanpage’a. Tylko pytanie brzmi czy jest to opcja warta uwagi? Przekonajmy się więc, jak facebookowy sklep wypada w porównaniu z tym, we własnej domenie internetowej.

Zaufanie społeczności

Sklep na platformie społecznościowej mimo, że wydaje się być mniej profesjonalny, tak ma ogromny potencjał jeżeli chodzi o przyciągnięcie potencjalnych klientów. Właśnie tym w końcu żyje Facebook – przyciąganiem ludzi do stron, fanpage’y czy profili. Nie bez powodów w końcu w określeniu „social media” mamy słowo „social”, społeczność takich platform to ich trzon. I to właśnie zainteresowanie społeczności tematem handlu zainspirowało Facebooka do wprowadzenia opcji dodania sklepów. Także jest tutaj popyt na sprzedaż i kupno produktów czy usług.

Jest to jednak bardzo młoda część platformy, a z handlem nadal raczej kojarzą się inne serwisy takie jak allegro, czy olx. Użytkownicy nadal nie mają zbyt dużo zaufania do facebookowego sklepu. Sytuacja jest odwrotna w przypadku stron internetowych z zintegrowanym sklepem, budzą one znacznie większe zaufanie, oraz poczucie profesjonalizmu.

Jednak z czasem co raz więcej osób przyzwyczai się do nowych funkcji FB i prawdopodobnie staną się one normą. W przeszłości wielokrotnie bagatelizowano media społecznościowe, ale ostatecznie to właśnie one zdominowały Internet. A będąc bliżej ludzi, ciekawą ofertą bardzo łatwo zachęcimy potencjalnych klientów do zakupu. Sam Facebook nam w tym również pomoże, bo o wiele chętniej promuje on posty z odniesieniem do samego siebie, niż z linkiem prowadzącym na zewnętrzne serwisy.

Więc mimo że w tej chwili punkt możemy przyznać sklepom internetowym, tak w przyszłości może się to zmienić.

Łatwość obsługi

Jest jednak coś w czym Facebook jest lepszy już teraz – jest zdecydowanie łatwiejszy w obsłudze, samo skonfigurowanie sklepu to przejście przez prosty kreator, dodanie kolejnych produktów jest banalnie proste. I jest to bardzo zachęcające, gdy uświadomimy sobie że by zbudować własny sklep internetowy od zera prawdopodobnie będziemy musieli skorzystać z usług profesjonalisty.

Od strony klienta obie opcje prezentują się jednak bardzo podobnie, wystarczy dodać produkt do wirtualnego koszyka i przejść do kasy by móc go zakupić. Także największą różnica będzie widoczna jedynie dla osób zarządzających sklepem.

Profesjonalizm ważniejszy?

Każdy medal ma dwie strony i tak jest również tutaj. Łatwość konfiguracji sklepu na Facebooku wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Sklep ten przygotowywany jest bowiem od jednego z kilku szablonów zapewniając tym samym, że większość użytkowników nie będzie miała problemów z jego konfiguracją. Nie pozwala to jednak rozwinąć w pełni skrzydeł dla bardziej ambitnych projektów. Same szablony też nie zachwycają wizualnie.

W przypadku sklepów internetowych można zdziałać znacznie więcej i przygotować stronę w taki sposób, by wręcz zachwycała potencjalnego klienta. Możliwość ciągłego rozbudowywania wirtualnych półek o nowe funkcje, produkty czy też usługi jest tutaj znaczącym plusem. Co więcej, możemy również dowolnie edytować szatę graficzną zdobiącą naszą stronę, co w przypadku Facebooka ograniczone jest jedynie do kilku zdjęć, które możemy zmienić.

Profesjonalizm jednak kosztuje, jeżeli zlecimy przygotowanie innym zapłacimy za to od 500 do 2000 złotych netto. Przy tych kwotach darmowy sklep na platformie społecznościowej kusi i nęci. Jednak pamiętajmy, że płacimy za projekt, który będziemy mogli pokazać w sieci z dumą i dzięki niemu te koszta szybko się zwrócą.

Więc co lepsze?

Facebook jest zdecydowanie lepszą opcją, gdy dopiero rozważamy sprzedaż produktów czy usług w sieci. Po pierwsze jest darmowy i nie ryzykujemy ewentualnych strat, po drugie jest łatwy w obsłudze i szybko nauczymy się podstaw zarządzania sklepem. W przypadku gdy handel prowadzimy od dawna, a produktów i usług mamy masę, bez wątpienia lepszym wyborem jest profesjonalnie przygotowany sklep. Nie tylko zachwyci on potencjalnych klientów, ale również wzbudzi ich zaufanie. Co więcej znacznie lepiej możemy go dopasować do stylu naszej marki, oraz rozbudować i wzbogacać o funkcje, których Facebook nie oferuje.

Nic też nie stoi na przeszkodzie by korzystać z obu, na pewno to też nie zaszkodzi, a może znacząco wspomóc. Bo niezależnie od tego gdzie coś sprzedamy to i tak zarobimy, a dając klientom wybór, gdzie mogą dokonać zakupu, pokazujemy że jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Gdzie chcesz, abyśmy wysłali Ci Twojego eBooka?

Podaj swój adres email poniżej…