Na czym zbudować swój sklep internetowy?

Udostępnij:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on email
Share on reddit

Przed rozpoczęciem sprzedaży w Internecie należy przygotować swój sklep używając do tego odpowiednich narzędzi. I dzisiaj omówimy trzy najpopularniejsze, z tych dostępnych na rynku. W tym artykule krótko przedstawimy wam wady oraz zalety Prestashop, Magento i WooCommerce.

Prestashop – oprogramowanie open source

Zaczynając więc od tego pierwszego – Prestashop jest darmowym oprogramowaniem przygotowanym właśnie z myślą o sklepach. Działa ono na licencji open source, co oznacza, że można je dowolnie edytować, zmieniać i modyfikować. Dzięki temu i ciągle wzbogacanej funkcjonalności, Prestashop jest jednym z liderów rynku, również tego polskiego. Ponad 1/3 polskich sklepów internetowych działa właśnie na tym oprogramowaniu! Brzmi nieźle? To nie jeszcze nie koniec.

Panel oprogramowania jest bardzo prosty i przyjazny wobec użytkownika, dodatkowo można go dostosować do własnych potrzeb i zapewnić sobie najwyższy komfort korzystania z niego. Dzięki temu bez większych problemów będziemy mogli korzystać z Prestashop. A jest z czego korzystać, bowiem oprogramowanie może się pochwalić ogromem funkcjonalności.

Prestę możemy integrować z innymi usługami – płatności przez internet, kurierzy, czy stany magazynowe. Dodatkowo dzięki dużej społeczności mamy masę dostępnych modułów, które mogą nam znacząco to wszystko ułatwić korzystanie z niej jak i rozszerzyć sklep o nowe funkcje.  Wszystko to sprawia że Presta wydaje się być dobrym wyborem na nasz sklep internetowy. Jednak każdy medal ma dwie strony.

Prestashop – kilka wad

Największa zaleta Prestashop jest jednocześnie jej największą wadą. Oprogramowanie typu open source musimy bowiem dostosować sami do swoich potrzeb, a niestety bez odpowiedniej wiedzy technicznej może okazać się to problematyczne, a skorzystanie z pomocy specjalisty to dodatkowy koszt. I skoro o dodatkowych kosztach mowa, warto również wspomnieć że wiele z dostępnych  modułów również jest płatna, więc warto przemyśleć czy na pewno ich potrzebujemy.

Drugą stronę ma również olbrzymia funkcjonalność oprogramowania. I owszem, Prestashop jest wydajna w stosunku do ilości funkcji, które oferuje. Jednak co w przypadku, gdy z części z nich nie chcemy skorzystać? Proporcja zaczyna się odwracać. W takim wypadku musi dokonać optymalizacji sklepu. Kolejną rzeczą, która wpływa na wydajność Presty są wspomniane wcześniej moduły – im więcej ich, tym gorzej może działać nasz sklep.

Odsuwając się jednak od kwestii technicznych, a przechodząc do bardziej finansowych. Dużym minusem tego oprogramowania jest fakt, że bez dodatkowych modułów Prestashop ma problemy z wyceną produktów w sklepie. Przypisanie stałej ceny zadziała bez problemu, ale w przypadkach gdy na cenę wpływ ma wiele czynników (np. pole powierzchni, obwód, czy długość produktu), oprogramowanie niestety nie zadziała poprawnie. Jednak nie są to przeszkody nie do pokonania.

Magento – lider rynku

Mocną konkurencją dla Prestashop jest Magento, bowiem zdominowało ono rynek globalny. Te oprogramowanie również jest open source, możemy więc z niego korzystać w dowolny sposób i całkowicie za darmo. Podobieństwa jednak się nie kończą – Magento tak jak konkurent może pochwalić się dużą funkcjonalnością, możliwością zintegrowania dodatkowych usług, wydajnością oraz prostym i zrozumiałym interfejsem. Oprócz tego, ma jednak kilka plusów, których Presta nie posiada.

Magento jest zoptymalizowane pod SEO (Search Engine Optimization). Dzięki temu, sklepy przygotowane w tym oprogramowaniu są znacznie bardziej widoczne w wynikach Google. To bezpośrednio przekłada się oczywiście na ilość klientów odwiedzających sklep. W połączeniu z inną funkcją oprogramowania – możliwością bezproblemowego stworzenia kilku sklepów, lub kilku wersji językowych jednego sklepu – daje to znacznie większe możliwości.

Magento – minusy bycia lepszym

Większe możliwości Magento wiążą się bezpośrednio ze znacznie większymi wymaganiami technicznymi oprogramowania. Do bezproblemowego działa Magento potrzebuje mocniejszej maszyny niż programy konkurencji. Wzrasta również koszt wdrożenia platformy, zwłaszcza gdy sami nie mamy odpowiednich umiejętności.

Dodatkowo, by skorzystać z pełni funkcjonalności oprogramowania, musimy poświęcić sporo czasu na jego naukę. Bo owszem, panel jest prosty w obsłudze jednak, by skorzystać z bardziej zaawansowanych opcji i funkcji musimy wiedzieć gdzie i jak to zrobić poprawnie. Całe szczęście w Internecie znajdziemy masę poradników, które nam w tym pomogą.

WooCommerce – rozwiązanie dla WordPressa

Trzecim graczem na rynku jest niepozorny WooCommerce. W przeciwieństwie do przedstawionych wcześniej Presteshop i Magento, WooCommerce nie jest oddzielnym programem, a darmową wtyczką do WordPressa. Wydawałoby się, że wtyczka ma raczej marne szanse w starciu z specjalnie przygotowanymi programami, jednak nie pozostaje daleko w tyle za swoimi konkurentami. Co więcej nie wiele jej brakuje, by być na prowadzeniu w tym wyścigu. Dlaczego tak jest?

Pomijając fakt, że jest darmowa i łatwo dostępna – wygoda i prostota. Wtyczkę możemy zainstalować jednym kliknięciem, choć na jej konfigurację poświęcić trzeba będzie trochę czasu. Masz z tym problem? Przez swoją popularność WooCommerce jest doskonale znany wśród projektantów stron i sklepów internetowych i skonfigurują oni wtyczkę w dosłownie chwilę. A nawet jeśli potrwa to trochę dłużej, to nadal jest to czas znacznie krótszy niż ten wymagany do przygotowania sklepu za pomocą Presteshop czy Magento.

Co więcej, WooCommerce oferuje masę rozszerzeń do wtyczki. Analityka, statystyki, czy też podłączenie FB? Pobranie rozszerzeń to jedno kliknięcie. A gdy się zainstalują musimy je jedynie skonfigurować i możemy bez problemu z nich korzystać.

WooCommerce – wtyczka to nie zaawansowane oprogramowanie

Dodatkowe rozszerzenia jednak nie zastąpią zaawansowanych funkcji, które dostępne są w Presteshop czy Magento. Zaś nadmiar wtyczek będzie miał negatywny wpływ na działanie strony internetowej. WooCommerce jest narzędziem bardzo ograniczonym z powodu swojej natury, a to przekreśla korzystanie z niego na dużą skalę. Wtyczka nie sprawdzi się w obsłudze dużego sklepu mającego kilkaset czy kilka tysięcy produktów, bo najzwyczajniej w świecie nie była do tego stworzona. Nie mniej, to do czego jest zdolna wykonuje bezproblemowo.

Co jest najlepsze?

By zdecydować z jakiego narzędzia będziemy korzystać, należy przemyśleć co tak naprawdę jest nam potrzebne. Do małych sklepów, oferujących kilkanaście produktów najlepszym wyborem będzie WooCommerce. Wtyczka bezproblemowo sobie poradzi, a my zaoszczędzimy nie tylko czas, ale i pieniądze. Do średnich i dużych sklepów znacznie lepsze będą Presteshop i Magento, jednak tutaj też nie ma prostego wyboru. Trzeba dokładnie przemyśleń, które oprogramowanie lepiej spełni nasze wymagania. Magento wymaga mocniejszego, co za tym idzie droższego serwera, ale oferuje też trochę więcej jeżeli chodzi przykładową optymalizację. Utrzymanie Presteshop będzie po prostu tańsze, a samo oprogramowanie jest łatwiejsze w obsłudze. Więc jak widzicie, nie ma tu jasnej odpowiedzi i zdecydować musicie sami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Gdzie chcesz, abyśmy wysłali Ci Twojego eBooka?

Podaj swój adres email poniżej…