Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Udostępnij:

Chcesz stworzyć stronę internetową? A może potrzebujesz przebudować już istniejącą? Pozwól więc że przedstawimy Ci koszty, oraz wady i zalety takiego przedsięwzięcia w trzech różnych wypadkach: gdy robisz stronę samemu, gdy zlecasz pracę freelancerowi lub gdy podejmujesz się współpracy z firmą lub agencją.

Własny projekt

Usiądźmy więc przed komputerem, pobierzmy jakiś darmowy CMS, np. WordPressa i bierzmy się do działania. Tylko jak? No właśnie, jest to pierwszy problem jaki napotykamy chcąc samemu stworzyć stronę – prawdopodobnie nie mamy odpowiednich umiejętności. Spokojnie, świat się jeszcze nie kończy, wystarczy przeszukać Internet, by znaleźć jakieś poradniki i rozpocząć pracę. Gdy po wielu boleściach wreszcie się nam uda uruchomić wszystko jak należy, możemy brać się za bardziej skomplikowaną edycję.

W sieci najdziemy masę darmowych narzędzi, by zbudować swoją stronę. Problem z nimi jest tak, że często są okrojone z funkcjonalności w imię płatnej, rozszerzonej wersji. Więc gdy nasz projekt jest zbyt ambitny musimy albo zrezygnować z części rzeczy, albo wydać pieniądze na narzędzia, które pozwolą nam tego dokonać.

Podobnie jest z samymi materiałami do strony. O ile zdjęcia i opisy możemy przygotować we własnym zakresie, tak gorzej jest już z szablonami, motywami i innymi materiałami objętymi prawami autorskimi. I to wszystko nam się przyda jeżeli w przyszłości planujemy stworzyć więcej stron, albo zająć się tym zawodowo. Jednak, gdy mówimy o jednym projekcie, zapłacenie za wszystko może znacząco przewyższyć koszt współpracy z profesjonalistą.

Co więcej z ewentualnymi problemami pozostajemy sami. Nie mamy też serwera hostingowego i domeny, by nasza strona mogła być umieszczona w sieci. Dodatkowo nikt nie zwróci nam czasu poświęconego na nauczenie się obsługi wszystkich narzędzi i samą budowę strony. Jest to opcja dobra, dla zapaleńców i młodych designerów, którzy chcą się w tej branży rozwijać. Jednak dla firm lub osób, które po prostu potrzebują strony internetowej lepszym wyborem będzie podjęcie współpracy z kimś kto się na tym po prostu zna.

Współpraca z freelancerem

Zlecając komuś pracę nad stroną liczymy się z kosztami, które warto ustalić na samym początku. W przypadku freelancerów mówimy o kwotach wahających się od 700 do 2500 złotych, gdzie drożej cenią się Ci mający większe umiejętności oraz bogatsze zaplecze techniczne.

Po podpisaniu umowy dajemy wszelkie potrzebne materiały dla projektanta i czekamy. Musimy się liczyć z tym że narzędzia, które on posiada nie zawsze będą nadawały się do osiągnięcia wymarzonego przez nas efektu. Choć Ci zdolniejsi znajdą inne rozwiązania, tak dla młodych i początkujących freelancerów może to być problem. W takiej sytuacji warto spróbować się dogadać, choć czasem jest to trudne, a nawet niemożliwe i współpracę jesteśmy zmuszeni zakończyć przedwcześnie, w wielu przypadkach jednak da się dojść do kompromisu. Niestety, ale nie też ma gwarancji na to że strona spełni nasze oczekiwania.

Przy współpracy z freelancerem nie ponosimy kosztów narzędzi – zleceniobiorca już je posiada, w końcu to na nich pracuje. Nie tracimy również czasu na naukę i przygotowania, tak jak w przypadku zrobienia strony samemu. Nadal jednak pozostajemy bez serwera i domeny, te musimy zorganizować sobie sami, najpewniej korzystając z usług zewnętrznej firmy.

Jeżeli chodzi o serwisowanie strony i naprawienie ewentualnych błędów po oddaniu projektu, jest różnie. Czasem freelancerzy chętnie pomagają i uczą nas co robić, ale czasem znikają bez śladu po zakończeniu współpracy, pozostawiając nas samych z problemami na stronie.

Strona „all inclusive”

Najdroższą, ale jednocześnie najbardziej pewną opcją jest skorzystanie z usług firmy profesjonalnie zajmującej się projektowaniem stron internetowym. Koszty stworzenia strony przez taką agencję wynoszą od 2000 złotych do nawet 15000 zł.

Czemu tak dużo? Nie płacimy tutaj za umiejętności czy narzędzia projektantów, ani nawet ich czas. Na koszt ma za to wpływ złożoność projektu, przy stronach prostych wyjdzie nam taniej, jednak gdy projekt zahacza o bycie cudem cyfrowego świata, to właśnie za cud zostaniemy policzeni. W cenie tej mamy też gwarancję jakości produktu, pomoc wsparcia technicznego, darmowe poprawki zgodne z naszymi uwagami. Na koniec dostajemy do rąk nie tylko stronę, ale również dokładną instrukcją jak nią zarządzać we własnym zakresie.

Nad projektem naszej strony zamiast jednej osoby, będzie pracował cały zespół, a my cały czas będziemy w kontakcie z osobą nim zarządzającą. Dzięki temu będziemy wiedzieli na jakim etapie prac jest projekt i nie będziemy musieli się martwić w zasadzie o nic.

Co więcej firma ta o ile sama nie będzie oferowała usługi hostingu i możliwości rejestracji domeny, na pewno będzie w stanie wskazać swojego zaufanego partnera. Strona więc będzie mogła zostać uruchomiona w zasadzie od razu po jej ukończeniu.

Z pomocą agencji znacznie łatwiej też przyjdzie zadbać nam o optymalizację strony, czy pozycjonowanie jej pod SEO. A może będziemy chcieli zintegrować z nią sklep? Wystarczy skontaktować się z firmą, ustalić szczegóły i oczekiwać wyników. Agencje te mają bowiem ogrom dodatkowych usług związanych z tworzeniem stron, które mogą nam zaoferować, by sprawić że nasza witryna stanie się jeszcze lepsza i bardziej rozbudowana.

Który wybór najlepszy?

Gdy nie ogranicza nas budżet, myślę że wybór jest oczywisty, bo nawet najlepszy freelancer na rynku nie zagwarantuje nam tyle co profesjonalna firma. Jeżeli jednak nie stać nas na skorzystanie z usług agencji, a nie znamy się wystarczająco dobrze, by podjąć się próby stworzenia strony samemu, pozostaje nam niezależny projektant. W takim wypadku należy jednak upewnić się że wybieramy właściwie i dowiedzieć się jak najwięcej o osobie z którą przyjdzie nam współpracować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gdzie chcesz, abyśmy wysłali Ci Twojego eBooka?

Podaj swój adres email poniżej…